2015
Malaysia
1. PENDAHULUAN
Perkhidmatan
Bahagian Perkhidmatan Psikologi adalah untuk kakitangan dan organisasi
perkhidmatan awam, jabatan berkanun, ahli keluarga yang terhampir serta
pelajar-pelajar tajaan kerajaan.
2.
MAKLUMAT
PERKHIDMATAN PSIKOLOGI KAUNSELING MERANGKUMI:
i.
Perkhidmatan Ujian Psikologi
ii.
Perkhidmatan Kaunseling
iii.
Perkhidmatan Pencegahan dan Pembangunan
Sahsiah
iv.
Perkhidmatan Khidmat Runding
v.
Perkhidmatan Peningkatan Kemahiran
Kaunseling
vi.
Perkhidmatan Bimbingan Kerjaya
3.
MAKLUMAT
PROGRAM PENINGKATAN KEMAHIRAN KAUNSELING
Kemahiran
kaunseling merupakan kaedah yang dipraktikkan oleh kaunselor dalam sesi
kaunseling agar klien berasa selesa dan
mudah berkomunikasi. Kemahiran menjalankan sesi kaunseling harus diperkasakan
demi memastikan keberkesanan proses kaunseling itu sendiri.
4.
PERKHIDMATAN
DISEDIAKAN UNTUK:
Program
peningkatan kemahiran kaunseling terbuka kepada semua staf (khususnya kaunselor ) yang dilantik mengikut
Pekeliling Perkhidmatan Bil 1/ 1999.
5.
PERKHIDMATAN
YANG DISEDIAKAN
Meningkatkan
kemahiran mikro dalam kaunseling bagi aspek berikut:
i.
Kemahiran mendengar
ii.
Kemahiran mengemukakan soalan
iii.
Kemahiran perhubungan interpersonal
iv.
Kemahiran membuat para frasa
v.
Kemahiran membuat refleksi kandungan
dan perasaan
vi.
Kemahiran memerhati
vii.
Kemahiran berkonfrontasi
viii.
Kemahiran membuat rumusan
ix.
Kemahiran penerokaan alternatif/
pilihan
x.
Kemahiran penamatan sesi:
Melalui
bengkel-bengkel, kursus dan seminar dari semasa ke semasa.
6.
JENIS-JENIS
PENINGKATAN KEMAHIRAN KAUNSELING
Kursus kemahiran kaunseling ini
merangkumi tiga tahap iaitu:
i.
Kemahiran kaunseling Asas
ii.
Kemahiran kaunseling Pertengahan
iii.
Kemahiran kaunseling Lanjutan
7.
PENENTUAN
PERKHIDMATAN YANG DIPERLUKAN
i.
Kursus kemahiran yang diberikan bermula
dari peringkat asas, pertengahan dan peringkat lanjutan.
ii.
Setiap peserta haruslah menghadiri
kursus asas sebelum melayakkan diri ke peringkat seterusnya pertengahan dan
lanjutan
HUBUNGI : CR. Ahmad Kamal bin Ariffin untuk maklumat lanjut.
No comments:
Post a Comment