Mekanisme bela diri adalah cara seseorang menjaga dan
memelihara imej kendiri mengelak daripada berlakunya konflik dan tekanan jiwa
secara kognitif.
1.Represi
Represi adalah keadaan di mana dengan secara tidak sedar individu sengaja melupakan sesuatu motif, konflik, pemikiran, ingatan dan idea yang tidak menyenangkan.
Contohnya, remaja yang sengaja melupakan peristiwa lampau di mana remaja telah didera dan dimalukan oleh rakan-rakan di sekolah.
2. Pembentukan reaksi
Individu membentuk motif supaya bertentangan dengan motif sebenarnya untuk mengelak konflik.
Contohnya, seorang wanita bertindak mesra terhadap rakan sekerja yang dibencinya.
3.Projeksi
Individu menyalahkan orang lain apabila tidak boleh menerima kelemahan sendiri.
Contohnya, pelajara yang gagal menyalahkan guru sebagai penyebab kegagalannya.
4. Rasionalisasi
Individu mencari alasan yang munasabah demi untuk mengelakkan diri daripada mengalami kecemasan, kegagalan, penyingkiran atau kesedihan.
Contohnya, seorang penyayi yang mencedok lagu ciptaan orang lain dan menyiarkannya sebagai ciptaannya sendiri dengan alasan bahawa semua penyanyi lain berbuat demikian.
5.Pindahgantian
Individu bertindak agresif atau bercakap negatif terhadap rangsangan lain dan bukan terhadap rangsangan yang menimbulkan kemarahannya. Seorang pegawai yang tidak dimarahi oleh ketuanya di pejabat menjadikan isterinya yang tidak bersalah di rumah sebagai sasaran marahnya terhadap ketuanya.
6.Khayal
Individu berkhayal (untuk sementara waktu sahaja) untuk melupakan tekanan pada masa itu.
Contohnya, pelajar yang takut menghadapi peperiksaan akan mengkhayalkan aktiviti-aktiviti menarik yang akan dilakukan selepas peperiksaan nanti.
7.Identifikasi/Introjeksi
Individu mengidentifikasikan diri dengan orang lain untuk mengatasi kekecewaan atau menutupi kelemahan.
Contohnya, seorang yang berlagak akan bergaul dengan orang ternama agair ia merasa sebagai orang yang dikenali. Ini bermakna indvidu menerima kualiti,nilai, kepercayaan atau pendapat orang lain demi mengelakkan berlakunya konflik.
8.Sublimasi
Individu menyalurkan impuls yang tidak dapat diterima oleh masyarakat ke dalam tingkah laku produktif yang dapat diterima.
Contohnya, seorang yang mempunyai nafsu jantina yang tinggi tetapi oleh kerana kecacatan dia cuba mengalihkan tumpuannya kepada bidang lukisan untuk mendapat kepuasan.
9.Ganti rugi
Individu menggantikan kualiti yang negatif dengan kualiti diri yang positif dengan tujuan mengalihkan perhatian terhadap kualiti negatif.
Contohnya, seorang yang sering diejek kerana badan yang kurus berusaha untuk menjadi ahli bina badan.
10. Penafian
Individu enggan menerima kenyataan sebenar mengenai kelemahan kualiti yang ada pada dirinya.
Contohnya, lelaki pertengahan umur yang tidak mahu menerima hakikat dirinya yang sudah tua lantas masih mahu bergaul dengan perempuan muda.
11.Rosot kembali
Individu berkelakuan seperti kanak-kanak untuk mengelakkan diri daripada tanggungjawab sebagai orang dewasa atau untuk tujuan menarik perhatian.Contohnya, anak sulung yang mula menghisap ibu jari kerana iri hati bila dapat adik.
1.Represi
Represi adalah keadaan di mana dengan secara tidak sedar individu sengaja melupakan sesuatu motif, konflik, pemikiran, ingatan dan idea yang tidak menyenangkan.
Contohnya, remaja yang sengaja melupakan peristiwa lampau di mana remaja telah didera dan dimalukan oleh rakan-rakan di sekolah.
2. Pembentukan reaksi
Individu membentuk motif supaya bertentangan dengan motif sebenarnya untuk mengelak konflik.
Contohnya, seorang wanita bertindak mesra terhadap rakan sekerja yang dibencinya.
3.Projeksi
Individu menyalahkan orang lain apabila tidak boleh menerima kelemahan sendiri.
Contohnya, pelajara yang gagal menyalahkan guru sebagai penyebab kegagalannya.
4. Rasionalisasi
Individu mencari alasan yang munasabah demi untuk mengelakkan diri daripada mengalami kecemasan, kegagalan, penyingkiran atau kesedihan.
Contohnya, seorang penyayi yang mencedok lagu ciptaan orang lain dan menyiarkannya sebagai ciptaannya sendiri dengan alasan bahawa semua penyanyi lain berbuat demikian.
5.Pindahgantian
Individu bertindak agresif atau bercakap negatif terhadap rangsangan lain dan bukan terhadap rangsangan yang menimbulkan kemarahannya. Seorang pegawai yang tidak dimarahi oleh ketuanya di pejabat menjadikan isterinya yang tidak bersalah di rumah sebagai sasaran marahnya terhadap ketuanya.
6.Khayal
Individu berkhayal (untuk sementara waktu sahaja) untuk melupakan tekanan pada masa itu.
Contohnya, pelajar yang takut menghadapi peperiksaan akan mengkhayalkan aktiviti-aktiviti menarik yang akan dilakukan selepas peperiksaan nanti.
7.Identifikasi/Introjeksi
Individu mengidentifikasikan diri dengan orang lain untuk mengatasi kekecewaan atau menutupi kelemahan.
Contohnya, seorang yang berlagak akan bergaul dengan orang ternama agair ia merasa sebagai orang yang dikenali. Ini bermakna indvidu menerima kualiti,nilai, kepercayaan atau pendapat orang lain demi mengelakkan berlakunya konflik.
8.Sublimasi
Individu menyalurkan impuls yang tidak dapat diterima oleh masyarakat ke dalam tingkah laku produktif yang dapat diterima.
Contohnya, seorang yang mempunyai nafsu jantina yang tinggi tetapi oleh kerana kecacatan dia cuba mengalihkan tumpuannya kepada bidang lukisan untuk mendapat kepuasan.
9.Ganti rugi
Individu menggantikan kualiti yang negatif dengan kualiti diri yang positif dengan tujuan mengalihkan perhatian terhadap kualiti negatif.
Contohnya, seorang yang sering diejek kerana badan yang kurus berusaha untuk menjadi ahli bina badan.
10. Penafian
Individu enggan menerima kenyataan sebenar mengenai kelemahan kualiti yang ada pada dirinya.
Contohnya, lelaki pertengahan umur yang tidak mahu menerima hakikat dirinya yang sudah tua lantas masih mahu bergaul dengan perempuan muda.
11.Rosot kembali
Individu berkelakuan seperti kanak-kanak untuk mengelakkan diri daripada tanggungjawab sebagai orang dewasa atau untuk tujuan menarik perhatian.Contohnya, anak sulung yang mula menghisap ibu jari kerana iri hati bila dapat adik.
No comments:
Post a Comment