Oleh :
DR.
AHMAD KAMAL BIN ARIFFIN (KB.PA)
PENDAHULUAN
Banyak
kalangan anak-anak remaja kini sedang mengalami perasaan takut dan risau jika
keputusan mereka memilih bidang kerjaya yang mereka suka tidak mendapat
sokongan daripada ibubapa mereka sendiri. Berhubung perkara berkenaan,
sebenarnya untuk berjaya dalam bidang pendidikan dan kerjaya, tiga perkara
penting yang perlu diketahui dan dikuasai oleh kalangan anak-anak remaja. Ia adalah
minat, bakat dan potensi akademik. Tanpa bakat, minat dan potensi akademik,
kalangan anak-anak akan sukar untuk menyakinkan ibubapa mereka. Begitulah juga
sebaliknya. Kemahiran kendiri pula akan terhasil apabila seseorang itu selalu
berlatih, melakukan dan menjayakan sesuatu perkara yang diminati dan
diceburinya. Misalnya kemahiran dalam bidang matematik, bahasa Inggeris dan melukis
sesuatu gambar.
MASALAH KOMUNIKASI DALAM INSTITUSI
KELUARGA
Banyak
masalah institusi keluarga yang sedang melanda kalangan ibubapa dan anak-anak
remaja kita pada hari ini berkisar mengenai isu ketidaksetujuan ibubapa
berhubung pekerjaan anak-anak pada masa depan. Misalnya, pihak anak hendak jadi
guru. Sebaliknya pihak ibubapa pula inginkan anaknya menjadi seorang
doktor. Jika kita perhatikan secara
mendalam, isu ini sebenarnya adalah salah satu dimensi krisis ketidakberkesanan
komunikasi dalam kalangan seisi keluarga.
Pada
hemat saya, untuk menyelesaikan masalah ini, anak-anak mesti belajar untuk bersikap
asertif pada diri sendiri. Pertama, anak-anak perlu berbincang dengan ibubapa secara baik dan
berhemah. Jadilah anak yang bersikap asertif, meskipun susah untuk
melakukannya.. Jelasnya, ia perlukan keyakinan dan kepercayaan mendalam pada
diri sendiri. Prosesnya bermula dengan seseorang anak berupaya tunjukkan
tingkahlaku yang tenang dan bijaksana ketika menyatakan ketidaksetujuan terhadap
cadangan ibubapa sendiri. InsyaAllah, anak-anak
akan berjaya dalam usaha untuk belajar dan bekerja dalam bidang yang diminati demi
masa depan yang bahagia. Ironinya, pekerjaan dan tindakan yang dibuat secara
terpaksa akibat desakan dan kehendak ibubapa akan menimbulkan isu anak
mengalami;
1.
Kesedihan jiwa
2.
Kemurungan diri
3.
Tekanan perasaan
4.
Ketidaksempurnaan hajat
5.
Kebencian terhadap ibubapa
Umumnya,
setiap ibubapa sangat sayangkan anaknya. Mereka mahu anaknya hidup bahagia dan berjaya miliki
pekerjaan yang terbaik pada masa depan. Namun, umum mengetahui memang terdapat
kalangan ibubapa yang terlebih dan melampau dalam mengawal dan mengurus anaknya.
Ada kalangan ibubapa bersikap “kuku
besi” lalu merupakan punca utama masalah komunikasi terhadap anak sendiri.
Jelasnya, ada kalangan ibubapa yang
sanggup menetapkan beberapa perkara penting yang sebenarnya adalah hak
anak-anak untuk memilih misalnya;
1.
Memilih hobi
2.
Memilih pekerjaan
3.
Berkawan dan beriadah
4.
Memilih pasangan hidup
5.
Memilih bidang akademik di peringkat pengajian tinggi
ASERTIF DIRI
Di
dalam ilmu kaunseling, ada satu kemahiran membina konsep kendiri unggul yang
disebut kemahiran asertif diri. Maksud asertif ialah bersifat berani
menyuarakan pendapat mereka dan
memperjuangkan hak-hak mereka tanpa menjejaskan hak-hak orang lain;
sensitif kepada hak-hak orang lain;
melayani orang lain secara hormat; bersifat ikhlas terhadap diri sendiri dan
orang lain.
Pengamal ilmu kaunseling percaya bahawa tingkah laku asertif
dapat meminimumkan tekanan peribadi; mempertingkatkan keyakinan diri;
mengekalkan hubungan intim dengan orang lain; memperbaiki keupayaan anak-anak untuk
membuat keputusan; dan membantu anak-anak untuk mencapai kecemerlangan dalam kerjaya dan
kehidupan berkeluarganya pada masa depan .Jelasnya, bahawa tingkah laku asertif
diri sebenarnya akan menyumbang kepada kesejahteraan emosi dan mentaliti
seseorang khususnya anak-anak remaja. Perkara ini sangat penting diketahui dan
diambil pengajaran oleh setiap ibubapa sebagai role model kepada setiap
anaknya.
Banyak kalangan remaja atau kanak-kanak tidak tahu menyuarakan
pendapat peribadi secara ikhlas serta tidak mengetahui cara menolak dengan
bijaksana permintaan orang lain termasuk oleh ibubapanya yang boleh mengganggu
privasi dan hak kerjayanya. Seseorang kanak-kanak atau remaja boleh mengalami
konflik diri disebabkan haknya untuk memilih kerjaya yang dia suka sebaliknya
digugat oleh kemahuan dan kehendak peribadi ibubapa mereka sendiri. Jika tidak
bersikap asertif, anak-anak boleh mengalami penyakit kecelaruan emosi dan hidup
dalam keadaan kebimbangan. Umpama ibarat kata, tidur jadi tak lena dan mandi
jadi macam tak basah.
Sebenarnya, setiap ibubapa boleh dirasionalkan dengan syarat, anak-anak
perlu miliki nilai dan sikap asertif berkenaan. Insya Allah, sikap asertif akan
menjadikan anak-anak kelihatan terampil berwibawa dan ia akan menjadikan pihak
ibubapa yakin dengan kehendak cita-cita kerjaya anaknya. Seandainya pihak
anak-anak berjaya mempengaruhi pemikiran pihak ibubapanya, ia sekaligus akan mentransformasi caragaya ibubapa
mereka untuk berfikir secara lebih adil, lateral, terbuka dan empati.
Bagi mengukuhkan lagi kefahaman pembaca berhubung soal nilai Kemahiran Asertif Kendiri dalam
kalangan anak-anak remaja, berikut adalah perkara-perkara penting yang perlu
diberi perhatian;
Setiap
orang khususnya kalangan anak-anak remaja mempunyai hak-hak asasi berikut:
1.
Hak menyuarakan pendapat
2.
Hak menentukan cita-cita kerjaya sendiri
3.
Hak untuk membuat kesilapan atau menukar fikiran
4.
Hak untuk mengubah kehidupan berasaskan keinginan
5.
Hak memberitahu kepada orang lain bagaimana dirinya ingin
dilayani
6.
Hak menanyakan soalan apabila diri sendiri tidak faham akan
sesuatu perkara.
7.
Hak untuk tidak memberi justifikasi atau penjelasan mengenai
tindakan atau emosi personal kepada orang lain.
8.
Hak menanyakan bantuan daripada orang lain tanpa mempunyai
perasaan negatif tentang keperluan anda.
Petua-petua
menjadi seorang yang asertif:
1.
Amalkan teknik kawal ammarah (perasaan mudah marah).
2.
Nyatakan keperluan atau ekspektasi anda secara spesifik dan
ikhlas.
3.
Tentukan nilai-nilai anda serta apa yang penting dalam kehidupan
anda.
4.
Beranikan diri untuk menyatakan pendapat anda secara ikhlas dan
tepat.
5.
Pastikan permintaan anda adalah berpatutan dan tidak menjejaskan
hak-hak asasi orang lain.
6.
Tetapkan matlamat yang realistik dan berusaha mencapainya tanpa
menggangu atau menafikan matlamat-matlamat orang lain.
7.
Belajar menolak permintaan orang lain yang akan membebani
perasaan, kerja atau fikiran anda secara bijaksana dan tanpa berasa salah.
8.
Amalkan teknik penegasan empati (empathy assertion) yakni
memberitahu orang lain bahawa anda memahami kedudukan mereka dan apa yang anda
masih mengharapkan mereka untuk lakukan.
9.
Gunakan teknik pernyataan ''Saya'' dan bukan pernyataan
''Awak''. Sebagai contoh, nyatakan ''Saya berasa malu apabila awak menyatakan
perkara tersebut di depan khalayak ramai'' dan bukan ''Awak telah memalukan
saya di khalayak ramai''.
a.
Nyatakan
fakta sesuatu perkara dan elakkan pertimbangan atau kata-kata
b. sindiran. Sebagai contoh, nyatakan ''Ini
kali ketiga laporan anda lewat'' dan
c.
bukan
''Anda tidak boleh diharap kerana sentiasa lewat mengemukakan laporan kepada
saya''.
KESIMPULAN
Tidak ada masalah yang tidak boleh diselesaikan. Begitulah
dengan falsafah hidup bahawa tiada penyakit yang tidak boleh dirawat. Melainkan
takdir Allah sahaja yang manusia tidak akan mampu mengubahnya. Dalam konteks
isu ini, saya sangat percaya bahawa dengan teknik berkomunikasi secara asertif
diantara pihak anak dan ibubapa, tidak
akan timbul masalah anak merasa tidak selamat untuk memilih dan memiliki
cita-cita kerjaya idamannya sendiri pada masa depan atau apa sahaja yang
berkaitan keperluan dan hak asasi mereka. Asasnya ialah kejayaan setiap orang untuk
merasional dan memujuk orang lain khususnya ibubapa agar menerima keputusan
pemilihan kerjaya anaknya dengan penuh semangat
kasih sayang dan empati. Setiap anak berhak memilih kerjaya masa depannya sendiri
sesuai dengan minat, bakat dan potensi akademiknya. Apa yang penting, sebagai
anak, mesti yakin dengan diri sendiri. Tanpa keyakinan diri, apa sahaja
keputusan dan rancangan, tidak mungkin berjaya mencapai objektifnya.
No comments:
Post a Comment