OLEH;
DR. AHMAD KAMAL BIN ARIFFIN
MALAYSIA
PENDAHULUAN
Definisi Pengurusan masa
Pengertian masa dari segi bahasa ialah
waktu, zaman, saat dan detik. Dari segi istilah masa bermakna tika2 waktu atau
zaman yang dilalui oleh individu yang menjalankan kehidupan. Dikaitkan dengan
pengurusan masa, ia memberi makna suatu ilmu yang berkaitan dengan teknik
dan cara seseorang itu mengurus, membahagi dan mengatur masa sehariannya supaya
dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.
KEPENTINGAN PENGURUSAN MASA
Pengurusan
masa penting kepada pelajar kerana penggunaan masa yang baik dapat
mendisiplinkan kita dalam melaksanakan aktiviti spt pembelajaran. Disiplin yang
dimaksudkan disini adalah kita mesti melakukan jadual harian, contohnya;
1.
Masa membaca buku atau mengulangkaji
2.
Waktu bermain atau beribadah
3.
Waktu menonton televisyen
4.
Waktu menyelesaikan kerja sekolah
5.
Waktu membantu ibu dan ayah
6.
Waktu menziarahi rumah kawan
Semua
aktiviti yang disebutkan ini perlu dijadualkan dan dilibatkan berapa lamakah
aktiviti atau perlakuan itu berlaku. Ianya perlukan disiplin yang jitu dari
kita. Oleh itu, seharusnya kita harus memberi perhatian kepada kedua-dua
perkara itu kuantiti dan kualiti masa yang kita gunakan.
PRINSIP
ASAS PENGURUSAN MASA
1.
Mengubah tabiat lama yang negatif.
Tabiat lama selalu juga disebut habit. Tabiat yang
negatif ini perlu dibuang dalam diri setiap individu. Jika selama ini kita
merupakan seorang yang selalu menangguhkan kerja maka kita perlu mengambil
perhatian terhadap perkara ini. Selalunya kita menangguhkan tugasan dan
menyiapkan ‘last minute’. Tabiat seumpama ini perlu diubah. Oleh itu, kita
mesti mengubah tabiat ini supaya lebih awal menyiap tugas2 agar pada waktu yang
lain kita dapat memberi tumpuan yang lebih kepada aktiviti yang lain.
2.
Komunikasi
Komunikasi
dapat memberikan implikasi yang besar jika kita tidak dapat menggunakan dengan
berkesan dan terbaik. Contohnya, semasa guru tiada di dalam kelas, kita sering
berbual-bual kosong dengan kawan2 tentang hiburan dan perkara yang sia-sia yang
tiada kaitan langsung dengan pembelajaran. Ini sebenarnya satu pembaziran yang
amat ketara dan merugikan.
Komunikasi intrapersonal biasanya ada dalam setiap
individu. Komunikasi ini mengatakan seolah-olah soalan ini adalah bodoh. Maka
penggunaan komunikasi intrapersonal yang negatif ini perlu di lawan dan di
tentang. Oleh itu komunikasi intrapersonal ( bertanya guru ) dengan sebaik
mungkin. Dengan membuang komunikasi intrapersonal yang negatif itu maka
wujudlah keyakinan dalam diri.
3.
Penumpuan
Selalunya kita akan berasa bosan dan jemu apabila
perkara tersebut berkaitan dengan pelajaran. Kita jarang memberi tumpuan
terhadap pelajaran yang diberi oleh guru. Namun apabila bercerita tentang
hiburan, tumpuan akan diberi sepenuhnya walaupun dalam keletihan. Oleh itu
pengubahsuaian suasana perlu diubah supaya kita dapat memberikan konsentrasi
dalam pelajaran dan gangguan lain perlulah dielakkan.
4. Rehat
Manusia perlulah berehat dalam setiap perkara. Rehat
adalah factor penting dan sering dikaitkan dengan tidur. Contohnya kita perlu
berehat selama 15 minit pada waktu tengahari untuk mengembalikan kecergasan.
Justeru itu pengurusan waktu rehat dengan tidur adalah penting untuk
pembelajaran yang berkesan.
Oleh itu, berdasarkan kepada perbincangan dapat
disimpulkan bahawa pengurusan masa yang baik adalah penggunaan masa yang
berkualiti. Kualiti masa dapat dicapai dengan adanya prinsip asas bagi kita
menguruskan masa. Justeru itu ia akan menjadikan sesuatu pembelajaran itu lebih
berkesan dan bermakna.
TEKNIK PENGURUSAN MASA
1. Menggunakan “ Rancangan Bertindak “
Rancangan Bertindak dikaitkan dengan susunan tugasan
dan tanggungjawab yang perlu dilakukan pada hari itu mengikut keutamaan.
Sebagai contoh MESTI dilakukan MAHU dilakukan. Kemudian cuba habiskan perkara
yang anda ingin lakukan mengikut keutamaan. Jika anda tidak sempat menghabiskan
kerja anda untuk hari tersebut, catatkan aktiviti yang belum dijalankan pada kertas
baru untuk keesokkan harinya. Ulang perkara yang sama apabila anda hendak
memulakan kerja pada hari esok.
2. Menghapuskan tabiat “ Tangguh dan
tunggu “ dengan mengingati 3 perkara di bawah:
A.
Kelmarin sudah berlalu
B.
Esok masih belum berlalu
C.
Hari ini peluang masih ada
3. Penuhkan masa lapang
Masa lapang boleh dipenuhi semasa menunggu bas, dalam
perjalanan, semasa menunggu giliran di pejabat pos dan sebagainya untuk
melakukan kerja ringan seperti membaca , menulis nota atau setidak-tidaknya
berfikir.
4. Tahu dan pandai untuk mengatakan “
Tidak “
Perkataan tidak perlu digunakan pada perkara yang nada
anggap boleh mengganggu rutin harian anda.
5.
Merancang jadual waktu belajar dan harian
Perancangan jadual waktu adalah penting dalam
kehidupan. Tujuan perancangan jadual waktu dibuat agar hidup kita lebih
tersusun dan bermakna.
PENGURUSAN MASA DAN STRATEGI
PEMBELAJARAN
1. Sikap yang positif
Pelajar tidak mungkin berjaya sekiranya mereka tidak
ada dorongan yang kuat terhadap kejayaan. Mereka adalah sentiasa bersikap
positif terhadap hidup dan berjuang ke arah kecemerlangan. Sikap takut dan
belajar ala kadar merupakan resipi ke arah kegagalan.
2. Disiplin masa
Proses pembelajaran memerlukan disiplin kerja dan
pengurusan masa dengan baik dan teratur. Seseorang itu tidak mungkin lulus
dengan cemerlang tanpa sesuatu perancangan masa yang baik.
3. Merancang Penggunaan Masa
Pelajar perlu faham bahawa skop kurikulum sekolah pada
masa ini agak luas. Banyak perkara yang perlu dipelajari pada waktu yang
singkat. Oleh itu, pelajar perlu merancang untuk menjimatkan masa belajar,
mengurangkan tenaga yg diperlukan untuk belajar di samping dapat menjalankan
aktiviti belajar dengan cara efisien.
4. Mendahulukan yang utama
Melalui perancangan, pelajar dapat mengimbangan
pengagihan masa belajar mengikut jumlah masa yang ada. Pelajar tidak sepatutnya
memberi tumpuan yang berat kepada kurikulum sekolah dan mengabaikan aktiviti
kokurikulum yang lain.
5. Tabiat dalam bilik darjah
Pelajar yang suka berkhayal dalam bilik darjah
dikenali sebagai “ ponteng psikologi “. Dengan itu, persediaan yang cukup harus
dilakukan dalam bilik darjah untuk meningkatkan daya ‘kesegaran’ dalam
pembelajaran.
6. Bagaimana membuat persediaan
pembelajaran
Penyelidikan di Amerika Syarikat telah mendapati
bahawa pelajar-pelajar yang bersedia untuk menghadapi pelajaran di bilik darjah
akan meraih kecemerlangan dalam peperiksaan. Mereka bukan sahaja
bersungguh-sungguh, tetapi juga membuat persediaan.
7. Gunakan perpustakaan dan pusat
sumber
Ramai di antara pelajar yang menggunakan perpustakaan
untuk membaca buku atau membuat temujanji sahaja. Penggunaan perpustakaan atau
pusat sumber ini dengan sebaiknya akan mendatangkan banyak manfaat kepada
pelajar.
8. Jaga kesihatan anda
Badan yang lemah dan kesihatan mental yang terganggu
tidak dapat membantu untuk mencapai kejayaan. Langkah-langkah berikut dapat
membantu anda:
I. Sentiasa bersikap
tenang
II. Makanan yang
berkhasiat
III. Senaman yang
berterusan
IV. Bersikap
positif dan rasional
V.
Riangkan hati dan senyum
PENGURUSAN MASA MENURUT ISLAM
Islam menggesa supaya masa digunakan dengan baik dan
sentiasa diawasi kerana dalam setiap masa ada kelebihannya yang tersendiri.
Setiap individu hendaklah memperuntukan masa seperti berikut :
I. Masa beribadat kepada Allah-sembahyang,
puasa, zakat, haji dan lain-lain
II. Masa bekerja-mengikut bidang pekerjaan
masing-masing dan tidak bercanggah dengan syariat Islam.
III. Masa untuk menambahkan intelektual-melalui
pembelajaran formal atau tidak, pembacaan, pendengaran, pembincangan,
menghadiri majlis ilmu.
IV. Masa bekeluarga-capai kebahagiaan bergantung
kepada kebijaksanaan menguruskan masa
V. Masa bermasyarakat dan
bersosial-gotong-royong, bersukan, berpersatuan, kerja amal dan sebagainya.
VI. Masa berehat-memulihkan tenaga dan fikiran
bagi meneruskan kehidupan.
PENUTUP
Secara kesimpulan, sikap menangguh kerja ini dilakukan
kerana beberapa faktor;
·
Tidak sukakan kerja yang
dipertanggungjawabkan
·
Sikap bosan
·
Sikap malas
·
Takut kerana tidak tahu melakukan kerja
berkenaan
·
Takut akan kegagalan
·
Berasa tugas itu sesuatu yang sukar
·
Takut kerana tugas itu sesuatu yang baru
baginya
·
Berasa tugas berkenaan tidak penting.
No comments:
Post a Comment