OLEH:
DR. AHMAD KAMAL BIN ARIFFIN
PENDAHULUAN
Institusi keluarga adalah tiang utama dalam haluan
untuk membina keutuhan sesebuah negara bangsa. Negara akan lemah jika institusi
kekeluargaan rakyatnya dibelenggu masalah sumbang mahram, tidak menghayati amal
agama, fanatik dengan hiburan, tidak berfokus untuk menggapai gemilang dalam
kerjaya, mengalami krisis komunikasi dan tidak membudaya amalan hidup saling
hormat menghormati.
KECEMERLANGAN BERMULA
DARI RUMAH
Semua manusia yang waras dapat menerima hakikat
betapa setiap kejayaan sebenar adalah bermula dari rumah. Manakala asas
kerukunan sebuah institusi keluarga adalah sahsiah mulia misalnya penyayang,
sabar, bertolak ansur, empati, bernas, jujur, setia dan mesra. Ia ada disebut
dalam ajaran agama Hindu yang bermaksud;
“Jika seseorang isteri sentiasa berwajah
berseri-seri, nescaya seluruh rumah akan kelihatan bercahaya, namun jika ia tidak
berwajah sedemikian maka akan kelihatan suramlah rumahtangga itu”. (Kitab
Manawa Dharma Sastra, 26)
Begitulah juga ajaran agama Hindu menjelaskan dengan
satu ungkapan yang bermaksud;
“Jika kaum wanita dalam sesebuah rumahtangga itu
tidak dihormati, maka rumahtangga itu akan hancur seluruhnya oleh satu kekuatan
yang ghaib”. (Kitab Manawa Dharma, 58)
Berdasarkan maklumat di atas, nyata bahawa kunci
membina institusi kekeluargaan yang unggul ialah dengan bersikap memuliakan
kaum wanita yang terdiri daripada ibu, anak perempuan dan saudara perempuan.
Manakala ajaran agama Kristian pula ada menyatakan
berdasarkan satu ungkapan iaitu “Isteri tunduk kepada suami dan suami mengasihi
isteri” – Kolose, 18-19. Jelasnya, agama Kristian berfahaman bahawa manusia adalah
dicipta oleh tuhan. Oleh itu, tuhan lebih mengenal setiap manusia berbanding
manusia itu mengenali dirinya sendiri. Maka setiap wanita atau isteri di dunia
ini memerlukan perkara yang sama iaitu ingin dihormati, disayangi dan
dilindungi. Jika ada salah satu darinya yang dilanggar oleh suami, maka ia akan
mengakibatkan kemurkaan tuhan.
Rumahtangga yang cemerlang menurut agama Kristian
juga bercirikan ‘Anak taat kepada orang tua dan orang tua jangan sakiti hati
anak” – (Kolose, 20-21). Jelasnya, rumah tangga akan harmoni dan bebas daripada
krisis komunikasi jika setiap ahli keluarga saling menghormati dan menjaga hati
antara satu dengan lain. Tanpa daya tindakan yang saling santun menyantun,
berbudi bahasa dan menjaga hati, akan menyebabkan persekitaran komunikasi yang
stres dan saling membenci. Akhirnya, matlamat memiliki rumahtangga bahagia akan
rencat dan mustahil dapat merealisasi slogan kata positif iaitu “Rumahku
Syurgaku”.
Menurut Islam, bahawa rumahtangga akan berjaya dibina
dengan aman bahagia apabila setiap pasangan punyai kesedaran akan tujuan ikatan
perkahwinan dimeterai. Mengenainya, Islam menjelaskan bahawa diantara tujuan
ikatan perkahwinan dimeterai ialah;
- Untuk meningkatkan ibadah
- Untuk membina akhlak yang luhur
- Untuk menegak rumahtangga Islami
- Untuk memenuhi tuntutan naluri manusia
- Untuk membentengi diri daripada maksiat
- Untuk memperolehi keturunan yang soleh
MASALAH SOSIAL
Kini, media massa sering melaporkan berita wujudnya
gejala sumbang mahram, haruan makan anak, ponteng sekolah, kes perceraian yang
berleluasa, gejala buli di sekolah, gejala membuang anak, ketagih bermain
basikal lajak, ketagih bahan lucah dan krisis ketagih dadah dalam kalangan
masyarakat kita. Paling mendebarkan, isu sosial tersebut bukan sahaja berlaku di
dalam bandar, malah juga di luar bandar di seluruh negara. Ia bukan sahaja
melanda institusi keluarga yang berstatus sosial ekonomi (SSE) yang senang atau
sederhana, malah juga melanda institusi keluarga kalangan rakyat yang susah
lagi miskin. Justeru, amat mustahak wujudnya satu suara yang kuat berupa
gagasan dan gerak tindak kemasyarakatan yang berfokus oleh kalangan pemimpin
UMNO untuk memimpin rakyat (kerjasama PIBG sekolah, NGO dan agensi kerajaan dan
swasta yang prihatin) bagi mengatasi dan membasmi masalah tersebut dari terus
menular. Jelasnya, kita masih tidak terlewat.
Namun jika dibiarkan, masa depan tamadun bangsa Melayu kita akan kelam,
Islam akan dipandang sepi dan kita dilihat lemah dalam menginterpretasi makna
“Insan Bijaksana” yang telah disabda oleh Nabi Muhammad Saw – (HR Muslim).
NILAI HIDUP BERAGAMA
Seterusnya, kegawatan nilai sahsiah yang melanda
ummah boleh memberi natijah negatif berupa tirisnya penghayatan hidup beragama,
terlalu mengejar wang dan harta, mudah terpengaruh dengan hiburan, fesyen dan
gaya hidup moden. Misalnya laporan JAIS (2017) menjelaskan terdapat banyak
kalangan rakyat Selangor kini dirundung stress, kemurungan dan kebimbangan
dalam hidup. Manakala bentuk masalah yang menjadi punca isu psikososial dalam
institusi kekeluargaan rakyat Selangor kini ialah;
1. Isu kerjaya
2. Isu seksual
3. Isu kesihatan
4. Isu kewangan
5. Isu tidak solat
6. Isu berbeza pendapat
7. Isu berbeza budaya hidup
8. Isu tak bertanggungjawab
9. Isu pergaulan bebas (sosial)
10. Isu komunikasi tidak berkesan
11. Isu campur tangan pihak ketiga
Natijah daripada beberapa masalah utama seperti di
atas, telah berlaku banyak kes perceraian rumahtangga dalam kalangan rakyat
Selangor. Jumlahnya amat membimbangkan. Jika tidak dibendung, dikhuatiri akan
timbul pelbagai isu masalah sosial dalam kalangan generasi akan datang. Para
pemimpin pula akan dilihat tidak empati dan tidak bijak jika gagal melihat
masalah keruntuhan institusi keluarga ini perlu dipulih dan dibina segera. Andaian kita ialah, jika seorang
penjenayah seperti Botak Chin atau Ismail Kerbau (1990 an) boleh mencemaskan
perasaan rakyat Malaysia pada suatu masa dahulu kesan perbuatan jenayah mereka.
Maka cuba kita bayangkan jika bilangan manusia perosak pada masa akan datang
bilangannya lebih daripada 10 orang, 50 orang atau 100 orang. Kesan negatifnya
pasti amat besar dan boleh menggugat keamanan emosi dan spiritual rakyat sejagatnya.
Kita boleh mengambil fakta laporan bilangan kes
perceraian dalam kalangan ummat Islam di Selangor (JAIS, 2017) sebagai
pengajaran iaitu seperti jadual berikut;
TAHUN
|
JUMLAH PERCERAIAN
|
2011
|
5694
|
2012
|
6098
|
2013
|
6083
|
2014
|
6928
|
2015
|
8167
|
Jumlah
|
32970
|
Manakala menurut Datuk Acryl Sani Abdullah (Utusan
Melayu, 7 Mei 2017), telah berlaku peningkatan jenayah samun, ragut dan pecah
rumah yang ketara di Selangor. Menurut
beliau, untuk mencegah masalah moral, akhlak dan jenayah dalam kalangan
masyarakat, ia boleh dimulakan dengan pendidikan kesedaran membina sahsiah dan
akhlak yang mesti bermula di dalam rumah lagi”.
Akibat kurangnya amalan hidup beragama, banyak
kalangan rakyat khususnya generasi muda yang hilang fokus terhadap matlamat
sebenar kehidupan iaitu untuk beribadah. Ini ditegaskan oleh Allah di dalam al
Quran yang bermaksud “Dan aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan untuk
beribadah kepadaku (al Zariyat : 56). Manakala Ibnu Taimiyyah pula menjelaskan
bahawa setiap insan mesti perbaiki lisan dan perbuatannya dari masa ke semasa
selari dengan makna ibadah kepada Allah.
Persoalannya, banyak laporan daripada pihak JAIS (2018) yang menyatakan bahawa rakyat kita masih banyak yang tidak
jelas akan makna tanggungjawab sebagai seorang ibu, bapa atau anak dengan nilai
sahsiah yang sebaik mungkin. Apa yang berlaku kini lebih kepada kalau dirujuk
mengenai soal peranan ia lebih ibarat harapkan pagar, pagar makan padi.
Manakala kalau dirujuk kepada soal daya usaha mencari rezeki pula ia boleh
diibaratkan sebagai hangat-hangat tahu ayam”. Natijahnya, banyak bangsa Melayu
kini lebih menjadi sebagai pemerhati kejayaan orang bukan menjadi pemilik
kepada kejayaan seseorang.
Manakala isu seterusnya ini lebih utama lagi iaitu
isu tiada kesedaran mengenai kepentingan matlamat hidup. Pesan Pendeta Za’aba
(1969), hidup tanpa matlamat adalah ibarat kapal yang belayar tanpa nakhoda.
Sebab itu banyak anak bangsa kita kelas kelihatan di banyak lokasi sama ada di
dalam bandar mahupun di dalam kampung, yang suka hidup habiskan masa dengan
melepak, bermain carrom, memancing ikan, bermain judi, tidur di sepanjang hari
dan asyik menyanyi dari awal pagi hingga lewat malam tanpa menghiraukan solat,
mencari rezeki atau menambahkan kemahiran / ilmu peribadi.
KEPENTINGAN KELUARGA BAHAGIA
Ironinya, keluarga yang bahagia adalah memiliki
pemimpin keluarga (ayah dan ibu) yang berperibadi mulia misalnya;
1.
Gigih bekerja
2.
Tidak pemarah
3.
Berkasih sayang
4.
Bercakap lemah lembut
5.
Menjaga solat berjemaah
6.
Mengamalkan membaca al Quran
7.
Ringan tulang untuk membersih dan menghias rumah
Al Quran telah memberi banyak panduan berhubung
caragaya untuk membina institusi keluarga bahagia. Ia bertujuan untuk membina
sahsiah dalam kalangan suami isteri. Berikut adalah dalil-dalil al Quran
mengenai perkara tersebut iaitu;
- Suami hendaknya menyedari bahawa isteri adalah suatu ujian dalam menjalankan agama. (At-Taubah: 24)
- Suami hendaknya menyedari bahawa isteri adalah suatu ujian dalam menjalankan agama. (At-Taubah: 24)
- Seorang isteri boleh menjadi musuh bagi suami dalam mentaati Allah dan Rasul-Nya. (At-Taghabun: 14)
- Hendaknya sentiasa berdoa kepada Allah meminta menjadikan isterinya wanita yang solehah. (AI-Furqan: 74)
- Diantara kewajiban suami terhadap isteri, ialah: Membayar mahar, Memberi nafkah (makan, pakaian, tempat tinggal), Menggaulinya dengan baik, berlaku adil jika beristeri lebih dari satu. (AI-Ghazali)
- Jika isteri berbuat ‘Nusyuz’, maka dianjurkan melakukan tindakan berikut ini secara berurutan: (a) Memberi nasihat, (b) memisah kamar tidur, (c) Memukul dengan pukulan yang tidak menyakitkan. (An-Nisa’: 34) … ‘Nusyuz’ bermaksud: Kedurhakaan isteri kepada suami dalam hal ketaatan kepada Allah.
- Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah, yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap isterinya/keluarganya. (HR Tirmizi)
- Suami tidak boleh kikir/kedekut dalam menafkahkan hartanya untuk isteri dan anaknya.(Ath-Thalaq: 7)
- Suami dilarang bersikap kasar terhadap isterinya. (HR Tirmizi)
- Hendaklah jangan selalu mengikut sahaja kepada saranan isteri dalam kehidupan rumah tangga. Sebaiknya terkadang menyelisihi mereka. Dalam menyelisihi mereka, ada keberkatan. (Baihaqi, Umar bin Khattab ra., Imam Hasan Basri)
- Suami hendaknya bersabar dalam menghadapi sikap buruk isterinya. (Abu Ya’la)
- Suami wajib menggauli isterinya dengan cara yang baik. Dengan penuh kasih sayang, tanpa kasar dan zalim. (An-Nisa’: 19)
- Suami wajib memberi makan isterinya apa yang dia makan, memberinya pakaian, tidak memukul wajahnya, tidak menghinanya, dan tidak berpisah ranjang kecuali dalam rumah sendiri. (Abu Dawud).
- Suami wajib selalu memberikan pengertian, bimbingan agama kepada isterinya, dan menyuruhnya untuk selalu taat kepada Allah dan Rasul-Nya. (AI-Ahzab: 34)
- Suami wajib mengajarkan isterinya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan wanita (hukum-hukum haid dan istihadah). (AI-Ghazali)
- Suami wajib berlaku adil dan bijaksana terhadap isteri. (An-Nisa’: 3)
- Suami tidak boleh membuka aib isteri kepada siapapun. (Nasa’i)
- Apabila isteri tidak mentaati suami (derhaka kepada suami), maka suami wajib mendidiknya dan membawanya kepada ketaatan, walaupun secara paksaan. (AIGhazali)
Ternyata dengan begitu
banyaknya dalil-dalil naqli dan aqli yang mengingatkan para suami dalam hal
menjaga adab dan tatasusila terhadap kaum wanita atau isteri, menunjukkan
betapa menjadi suami bukanlah mudah. Ia adalah berkaitan soal kepimpinan,
akhlak dan pengorbanan.
KESIMPULAN
Sebarang langkah dan tindakan pihak kerajaan bagi
memperkasa institusi kekeluargaan adalah amat di tuntut oleh syarak. Institusi
keluarga adalah pusat asasi membina negara bangsa. Islam menegaskan betapa
walau besar apa sekalipun pangkat seseorang wanita yang bekerja di luar
rumahnya, maka di dalam rumah, beliau tetap akan menjadi orang nombor dua.
Sembari itu, tugas seorang ibu adalah sebagai pengasuh dan ia adalah peranan
yang sangat mulia disisi Allah Taala. Maka ternyata, kunci kebahagian hidup
berumahtangga ialah adanya komunikasi berkesan antara seisi keluarga dan saling
bermaafan apabila berlaku salah dan silap. Tingkat proses kemaafan pula ialah
Al Afwu (memaafkan orang apabila diminta), As Shofhu (memaafkan orang meskipun
tidak diminta) dan Al Maghfiroh (meminta keampunan dari Allah untuk orang
lain). Akhirnya, tentulah sikap sabar yang paling dituntut agama kerana Allah
telah menegaskan maksudnya “Dan
(ingatlah) apabila Tuhanmu memaklumkan “Sesungguhnya jika kamu bersyukur,
nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku)
maka sesungguhnya azabku sangat pedih” (Surah Ibrahim : 7).
No comments:
Post a Comment