Tuesday 12 September 2017

PSIKOLOGI KOMUNIKASI DALAM KEPIMPINAN ORGANISASI




OLEH : Dr. Ahmad Kamal bin Ariffin. 
TEL : 012 6650387

1. Manusia lazimnya amat suka mempersoalkan hasil kerja orang lain, dan, suka pula mempertahankan hasil kerja sendiri. Ada pula kalanya mereka tidak tahan menerima kritikan, bahkan marah apabila dikritik.

2. Ada kalanya perkara yang dipersoalkan itu amat remeh (superficial) sifatnya – yang tidak menjejaskan apa yang telah dihasilkan. Ingat, mencari kesempurnaan adalah suatu usaha yang hampir mustahil dapat dicapai kerana setiap apa yang telah dibuat ataupun dihasilkan masih ada ruang untuk diperbaiki lagi. Inilah konsep orang Jepun, iaitu “kaizen”.

3. Apabila diberi peluang untuk memberi komen, lazimnya komen itu bertumpu terhadap perkara yang negatif semata-mata – jarang benar yang memberi pujian ataupun galakan.

4. Mencari salah dan silap orang lain memang mudah, dan amat suka dilakukan. Apakah yang menyebabkan perkara ini berlaku sukar difahami – mungkin juga hasil budaya yang sudah lapuk dan sekiranya demikian maka sikap ini perlu diubah.

5. Mencari alasan untuk menyakinkan orang lain akan kebenaran sendiri sering berlaku, dan ada kalanya sehingga “menegakkan benang basah” - setiap orang akan mempertahankan “logo hidup masing-masing”dan logo kumpulan.

6. Apa yang kita lakukan (buat) sukar ataupun susah untuk dipersetujui ataupun diterima oleh semua ataupun setiap orang. Ada yang menyokong dan ada yang membantah, menolak, mencerca, dan sebagainya. Oleh yang demikian, kita perlu belajar memberi pandangan yang membina. Elakkan daripada menggunakan kata tanya, “mengapa?” Cuba gunakan kata-kata yang membina, yang menggantikan, mencerminkan, mengelokkan lagi. Perkataan “mengapa”, “kenapa”, kalau digunakan biasanya akan meneyebabkan ataupun menggerakkan orang yang ditanya memberi “alasan” untuk mempertahankan pendapat, ataupun hasil kerja yang dibuatnya. Sifat manusia ini dinamakan “helah bela diri.”

7. Bila kedua-dua pihak sanggup berunding maka satu persetujuan bersama akan terhasil – yang memuaskan kedua-dua pihak, dan dengan demikian maka timbullah kata sepakat (concensus) melalui muafakat, mesyuarah, perbincangan yang sihat di mana akan timbul situasi “menang-menang” (win-win situation).

8. Dalam pekerjaan kita sehari-hari, kita hendaklah mengelakkan daripada melihat yang buruk (negatif) sahaja kerana dalam apa hal sekalipun ada kebaikan dan keburukan.

9. Penilaian yang kita buat hendaklah objektif sifatnya – tidak serong ataupun berat sebelah.

10. Sekiranya berlaku perbezaan pendapat kita harus menerima hakikat bahawa orang lain berhak berbeza pendapat dengan kita, sebagaimana juga kita berhak berbeza pendapat dengan orang lain.

11. Mempertahankan ataupun membela hak dan kepercayaan kita memang wajar lagi baik. Tetapi, kita hendaklah juga mendengar dan menimbangkan dengan terperinci setiap apa yang disarankan, disampaikan, kepada kita sebelum kita membuat keputusan yang “muktamad”. Sekiranya kita tersilap maka kita dapat membetulkan sebarang kesilapan yang telah kita buat.

12. Ingat, tidak ada orang yang tidak melakukan kesilapan dalam hidupnya. Apabila berlaku kesilapan maka kita harus memperbaikinya segera – membetulkan sebarang kesilapan kita.

13. Orang yang tidak sanggup menerima, mengaku dan membetulkan kesilapannya akan melakukan sesuatu yang merugikan dirinya.

14. Melakukan sesuatu yang merugikan diri adalah suatu perbuatan yang bukan sahaja merugikan diri sendiri bahkan dianggap sebagai “dahlah bodoh, sombong pula.”

15. Ada juga terdapat orang yang suka “menyuluh waktu siang”. Persetujuan yang telah dicapai dan yang disaksikan masih dipersoalkan – demikianlah peri laku manusia!

16. Dalam muafakat perlu ada bertolak ansur – inilah yang dikatakan situasi “menang-menang” – (Win-Win Situation).

17. “Kenapa, kenapa, kenapa .... jadi kegemaran orang yang bertanya. Ini meminta penjelasan, alasan kepada sebab. Lebih elok sekiranya digunakan:

-Bagaimana kalau ................
-Apa kata ................................
-Saya fikir lebih elok ............


18. Dalam perbincangan di antara kedua-dua kumpulan seseorang wakil telah dilantik untuk mewakili kumpulan masing-masing. Setelah selesai perbincangan dan persetujuan ada pula yang masih mempersoalkan “kenapa” wakilnya tidak terlebih dahulu berbincang dengan kumpulan sebelum sebarang keputusan dibuat. Persoalannya, bukankah mereka mewakili kumpulan dan sebarang keputusan yang dibuat wajar diterima – kalau tidak maka hakikat perwakilan tidak berfungsi. Sebelum melantik seseorang itu sebagai wakil ada baiknya diputuskan sebulat suara, dan apabila sudah dilantik maka wakil itu memiliki mandat untuk membuat keputusan sebagai wakil kepada kelompok. Itulah yang dikatakan “penurunan kuasa”(delegation of power).

19. Sebarang keputusan yang dibuat adalah lebih baik daripada tidak membuat keputusan.

20. Dalam perundingan ada kesanggupan memberi dan menerima. Hanya dengan demikian sahaja akan timbul situasi “menang-menang.”

21. Sekiranya perwakilan tidak menjalankan tugas seperti sepatutnya maka kesilapan ini juga harus diletakkan kepada mereka yang memilih perwakilan itu sendiri. Itulah sebabnya kita harus bijak melantik wakil (pemimpin).

No comments:

Post a Comment