Friday 3 July 2015

NASIB ANAK


OLEH : CR. AHMAD KAMAL BIN ARIFFIN
(PUSAT ASUHAN PERTIWI, KUALA PILAH).
1. TIDAK semua kanak-kanak di Malaysia bertuah miliki ibubapa yang WARAK, berduit, berilmu tinggi, penyayang dan pemurah.
2. Kanak-kanak malang apabila dianya yatim piatu atau ibubapa tidak berilmu, tidak ada kerjaya bagus, ada masalah kewangan kronik dan ia selalu dikumandang oleh penyanyi cilik bernama Tegar.
3. kanak-kanak......jika sedari kecil dia belajar menghargai, ditelannya dalam dalam semangat Nabi Muhammad SAW, ditelitinya karektor baik yang ada pada watak-watak orang dewasa yang berada disekitarnya, maka dia akan membesar menjadi insan yang berjaya, berdisiplin dan ada "vision" hidup.
4. tidak semua anak orang berada maju masa dewasanya. tidak semua anak orang miskin dhaif tegar miskin di alam dewasanya. 
5. manusia boleh berubah daripada miskin jadi kaya macam Tun Dr Mahathir, Tun Ghafar Baba dan Pendeta Zaaba, berkat sikap tabah, kuat membaca, menghafal dan menguasai ilmu ladunni untuk pencerahan alam tuanya.
6. natijahnya, harimau mati tinggalkan belang, manusia mati tinggalkan nama.
7. anak orang kaya, ada juga yang terus kaya dan bergaya, sebab dia atur hidupnya untuk terus "freedom income" dan terbang tinggi dalam alam kuasa dewata raya. dia boleh sebab dia ada sifat sabar. dengan sifat sabar, anak orang kaya akan terus jadi kaya menjelang usia tuanya, sebab sifat sabar, diamalnya bulat-bulat.
8. Allah tak marah manusia jadi miskin atau kaya. Tapi Allah marah jika orang kaya dirompak hartanya oleh orang miskin. Allah juga marah jika orang kaya tak bayar zakat harta.
9. Anak adalah unik. semua orang perempuan teringin nak beranak. tetapi tidak semua perempuan Allah bagi anak.
10. ada anak DIA jadi mulia sebab dia memilih untuk menjadi ahli syurga di kemudian hari. dia disebut anak yang soleh. ada anak DIA dilihat macam derhaka oleh masyarakat, sebab masyarakat tak tahu anak itu mangsa dera, mangsa lempar salah dan dia trauma jika berada di dalam rumahtangga bapa tiri, emak tiri atau penjaga yang zalim itu. Ironinya.........anak itu cabut lari berdikari membawa haluan sendiri...........apabila anak itu membesar jadi insan berjaya, maka disamannya anak itu kononnya anak derhaka.........anak puaka dan macam-macam. sebab itu Allah kata, di akhirat kelak ada manusia jadi ahli neraka kerana mendera anak, bunuh anak, menzalimi anak, memfitnah anak.....dan itulah nasib anak. Anak sepatutnya dilihat sebagai amanah, sebaliknya dilihat musibah. Sama macam sikap keibubapaan Umar Al Khattab semasa dia jahiliah.
11. nasib ayam dah nampak jelas kat kaki, namun nasib ANAK tiada siapa yang tahu..............
12. kata Tan Sri Abdullah Ahmad, jagalah anakMU baik-baik, untung nasib anak pada masa depan banyak bermula daripada sikap anak yang rendah diri, mendengar kata ustaz, memuliakan orang tua, ringan tulang, cakap sopan dan taat separuh mati kepada perintah Rasullallah SAW. Pabila anak itu buat salah, maklumlah kanak-kanak............dia akan mudah mintak maaf kepada ibubapa dan sesiapa sahaja, kerana dia sedar anak yang baik itu sifatnya pemaaf dan mudah meminta maaf.
-MAAFKANLAH SAYA-

No comments:

Post a Comment