Friday 3 July 2015

TEKS UCAPAN DAULAH

OLEH : AKHI CR. AHMAD KAMAL BIN ARIFFIN
(PUSAT ASUHAN PERTIWI, KUALA PILAH)
.
04 JULAI 2015.
INTRODUKSI
Tuan tuan yang dimuliakan,
Dalam kita menilai dan melihat keadaan semasa sekarang, marilah tuan-tuan kita berdoa, moga-moga Allah beri Malaysia peluang sekali lagi untuk miliki saf kepimpinan yang bijak dan penuh hemah.
Ia kerana tuan tuan,
Jika kita punya negara di pimpin oleh saf-saf kepimpinan yang lemah, negara kita akan punah dan bangsa Melayu kita akan merempat dan dipijak sama macam datuk nenek moyang kita pernah alami antara tahun 1400 hingga 1945 dahulu tuan tuan.
2 hari lepas, saya menghadiri satu majlis ilmu di universiti islam Malaysia di Cyberjaya tuan-tuan.
saya terperanjat tatkala bertemu dengan seorang Profesor daripada Lybia tuan tuan...........dia kata Malaysia berpotensi untuk tidak menjadi seperti kebanyakan kerajaan Islam di Timur Tengah tuan tuan, jika kita jaga dan pelihara baik baik amal kita, kebajikan rakyat, institusi diraja dan kuat kuat jaga solat jemaah kita tuan tuan.
Profesor berkenaan memberi pandangan, trait trait kelemahan pemimpin yang boleh melemahkan daulah rakyat kita ialah;
1. ulamak dengan umarak berkonflik
2. ulamak dengan ulamak berkonflik
3. umarak dengan umarak berkonflik
natijahnya, musuh datang dan kini musuh dah mula menjelma dalam METRO kaca landskap siasah politik pemimpin kita.
SECARA MATERI...........kita tidak mampu lawan mereka tuan tuan. senjata mereka sangat terlebih hebat dan maju.
kita hanya tinggal satu senjata mampan, ia adalah kemustajaban doa dalam saf solat jemaah yang sempurna padu.
tuan tuan yang dimuliakan.
INI bukan retorik PAS atau UMNO, ia jauhhhhhhhhh daripada retorik MLM atau pemuda pemuda API (angkatan pemuda insaf)............IA adalah satu pernyataan yang lahir daripada realiti, ilmu dan kajian yang superficial.....penuh perit, sulit dan sedih.....telah saya alami.
Jika kita berperang tanpa senjata iman, ilmu dan solat jemaah, nescaya kita mudah hilang fakta, hilang keberanian, hilang keadilan, hilang kasih terhadap pemimpin dan hilang peribumi sakti kita tanpa perancangan tuan tuan.
di masjid nanti, tuan tuan jangan cepat putus asa........sedih.....dan lari!
sebab kini di dalam masjid pun ada politik marhaen yang bersifat egoisme sarban, emosioisme al hafiz wahabi dan kronikaliti aristokrat Melayu kononnnya banyak harta, sijil dan pangkat. sabar sahaja dahulu tuan-tuan. kita ukur baju di badan sendiri dahulu. kita ikut dahulu, dengar dahulu dan sabar tuan-tuan...........kita dengan berkat sabar, akan muncul di tengah-tengah kemelut itu seseorang muslim yang sedap mata memandang, hujah ilmunya hebat bagaikan lautan tak bertepi, adil sifat mindanya, terbuka ragam feelnya, sederhana caragaya berpakaiannya, tidak terlalu kampungan dan tidak terlalu kebandar baratan, dhabit ingatan Al Qurannya masya Allah hebat, dia bagus dalam banyak bahasa, ilmu dan pemurah dalam hal masa dan tenaga, maka ia adalah anugerah daripada Allah Taala tuan-tuan.
jika muncul muslim sebegitu dalam kalangan tuan tuan, maka jangan biarkan dia keseorangan dan kesulitan. usaha lah sungguh sungguh..... jaga kebajikan diri dan keluarganya. sebab ia adalah nikmat dan barokah buat negara bangsa kita. ia adalah pemimpin pada kita.
KONKLUSI
Memilih seorang pemimpin (muslim) bagi menguruskan hal ehwal umat Islam dalam sesebuah negara hukumnya adalah wajib berdasarkan al-Qur’an, as-Sunnah dan ijma’ ulama. Tugas pemimpin umat Islam secara umum adalah untuk menjaga urusan agama dan dunia.
Al-Khaththabi rahimahullah menyebutkan:
ان المراد بأئمة المسلمين الخلفاء وغيرهم ممن يقوم بأمور المسملين من اصحاب الولايات
“Yang dimaksudkan dengan pemimpin umat Islam adalah para khalifah dan selainnya dari kalangan para pemimpin yang memegang tanggungjawab menguruskan hal-ehwal umat Islam (masyarakat).” (Syarah Shahih Muslim, 2/38)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
“Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap daripada kamu akan ditanya berkenaan kepimpinannya. Seseorang amir (pemimpin) yang menguruskan hal ehwal masyarakat adalah pemimpin, dan ia akan disoal berkenaan urusan kepimpinannya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, 6/296, no. 1627. Hadis hasan sahih)
-HARAPLAH SELAGI BERNAFAS-
maafkanlah saya.

No comments:

Post a Comment